Båt köp

Saker du ska tänka på när du köper båt. När man står in för att köpa båt så är det en heldel saker man ska kolla upp. Så man inte får ett lik i ett Snyggt paket eller vad jag ska säga. För det finns jätte många skojare som säljer undremåliga båtar. Till ett alldeles för högt pris. Jag har själv vart med om att få göra i ordning båtar som vart i miserabelt skick. Vist det går inte att vara helt säker på att man hittar alla fel och brister. Men man ska aldrig köpa en båt som ligger i vattnet på grund av att det är mycket svårare att kolla så båtens botten är okej. Så skulle båten i fråga ligga i vattnet tycker jag du ska säga till ägaren till den att plocka upp båten så du kan inspektera botten på den. Då kan du kolla om botten är mjuk eller har drabbats av så kallad böldpest. Och böldpesten är om det är små bubblor i plasten som luktar surt när du gör hål på en bubbla. Sen för att kolla om båten är mjuk i botten så kan du alltid kolla och knacka över hela botten lite läst med handtaget på en skruvmejsel. låter den ungefär lika över hela botten och inte sviktar när du slår så är det ingen fara med botten. Har båten drev så är det också bra att ta en titt på hur det ser ut. Du kan börja med att lossa den nederst oljepluggen helt och se om det första som kommer ut är vatten. Skulle det komma ut vatten där så är det dags att lämna in drevet på upp en värkstad så dom kan laga det. Det är bra om man kollar alla slangar och bäljar vid drevet så det inte är fullt med torr sprickor i dom. För då är det dags att byta ut dom. Men det är inte det dyraste att byta ut i alla fall. då är mycket värre med vatten i drevet.... Nu när vi vart på båtens under sida och kollat och är klara där så kan vi ju kolla hur båten ser ut på utsidan. Här är det rätt lätt att hitta vad som behöver åtgärdas. Vill bara till att du är observant med alla saker du tittar på så att dom inte är lösa och att båten inte läker in vatten ovanifrån. Och även här så finns det saker som är lättare än andra att ta i tu med själv. När det bara en lucka eller en pollare som läker så är det i vanliga fall lätt åtgärdat. Och är det ett lätt fall så lossar man på det och gör rent från gammal sika och dit med ny och skruvar fast det. Sen har vi kvar insidan i båten och där brukar det också lura en del faror. Vi börjar i motor rummet här han finnas mycket som är galet en del saker är lätta att hitta. Som bland annat om det läker olja för då brukar det ligga olja i botten men kolla försäkerhets skull för det kan lika gärna vara så att man missat att få bort all olja sen man gjort ett olje byte. Sen har vi det här med vatten läckor. Det kan vara allt från lösa slang klämmor till Sönder rotade motorer. Här vill det till att du tittar noga så du inte missar någon slang eller millimeter på motor blocket. sen finns det avtappnings pluggar. Och dom ska du kolla så dom sitter som dom ska så skruva gärna ut dom och kolla så det sitter en oring  på dom eller att dom är koniska. Sen gör gärna en över blick på hur allt annat ser ut där också så du inte upptäcker att det var en massa små fel lite här och där i motor rummet. Så är det mycket rost på motorerna så kan du räkna med att det inte är något som stämmer. Då var vi klara i motor rummet och har bara lite saker kvar det är att kolla alla genomföringar så dom sitter som dom ska. Och tänk på att alla slangkämmor som sitter under vatten linjen ska ha två slangklämmor på sig kolla också så att inte tankarna har någon defekt som sprickor eller hål... Är det något ni undrar över så går det bar att skicka ett mail till mig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar