måndag 18 januari 2010

Den vit blå faran

Jag tänkte passa på att ta upp ett gammalbåt minne som jag just kom att tänka på.

Och det hela handlar om en piraja med en 50 hk mercury utombordare. Så det var en rätt trevlig båt att hoppa i vågorna med vilket jag och en god vän snabbt lärde oss. Vi kollade upp vad båten hade för gränser redan första provturen. Det är alltid kul att veta hur sin båt beter sig i fall det skulle vara nära att bli någon mindre olycka ute till sjöss.

Men hur som helst så kom jag ganska snabbt på att det skulle gå mycket snabbar att ta båten från Ryssviken i Nacka till Lidingö varvet. Så jag var ju tvungen att prova hur fort jag kunde ta mig ditt. Jag har för mig att det inte tog längre än tio minuter så fort jag tagit mig ut från byggplatsen som båten låg vid. Så det blev så att när jag skulle ut till Lidingö så tog jag båten så länge som jag kände att det var ekonomiskt möjlig.

Men jag hade en del små haverier under tiden vilket som inte är så konstigt med en gammal motor.
Det första som jag blev drabbad av var att jag fick navsläpp i propellern. Men det var snabbt ordnat med en ny propeller till den lilla faran. Men den nya propellern tyckte jag inte fick upp fören på båten tillräckligt mycket. Så den fick åka med min käre far som är propellersmed till jobbet för att modifieras. Men det kommer vi åter komma till i ett annat inlägg.

Så när propellern av fixad så vart det bättre men inte helt bra. Och det berodde på båtens botten. Men den var i kör dugligt skick så att jag kunde an vända den till mitt dagliga behov. Men det varade inte länge för jag är ju sån som gillar att pressa båten jag färdas i. Så det var nära en dag att jag höll på och volta med båten i en våg jag miss bedömde. När jag väll lyckades ta mig hem med båten till hemma hamn utan större skador. Så blev det så att jag tog det lite lugnare med båten och inte tog den dagligen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar