lördag 23 januari 2010

Hur det är att bo på båt

Här kommer en lien interjuv med en av alla dom som bor på båt i sverige .



 Fråga 1. Vad är det man behöver tänka på när man bor på båt

Svar 1:När man bor på båt bör man tänka på att hålla koll på förtöjningarna så att dom inte är slitna utan hela och fina.
Dom håller längre om man med ¨jämna  mellanrum förtöjer om så att dom inte hela tiden nöter på samma ställe:
Det är även klokt att ta för vana att pejla kölen med jämna mellanrum så att det inte plötsligt har blivit mycket vatten
på fel ställe.
Länspump med nivåvakt är nödvändigt även om båten inte läcker i dag kan den börja med det i morgon.

Fråga 2.  Vad är den viktigaste egenskapen båten ska ha för att det ska gå att bo på den.

Svar 2: Det är nog en mer individuell fråga som inte går att svara på rent generellt  men rent personligen tycker jag att
den skall vara lagom stor/liten för ens personliga krav på komfort.
Den skall ju naturligtvis vara tät och det gäller även ovanifrån.
Det skall inte kosta en förmögenhet att värma upp på vintern.

Fråga 3.  Hur värmer du upp båten på vintern och vad kostar det.

Svar 3: På min nuvarande båt har jag oljepanna med vattenburen värme mina tidigare båtar har jag värmt med el och även
med en såkallad varmvindskamin.
Kostnaden bestäms av det aktuella priset på eldningsolja eller el men jag skulle nog uppskatta min nuvarande värmekostnad
till c:a 15.000 kronor för en vinter med den kylan vi har nu.

Fråga 4.  Hur gör du med färsk vatten

Svar 4: Jag dricker inte vatten men katten gör det så jag hämtar i dunk man kan givetvis ha en särskild tank för det ändamålet
men min har rostat sönder så det är något som skall lösas på sikt.

Fråga 5. vad kostar det att ligga in till kaj med båt i sthlm

Svar 5: Det är olika var man ligger men vanligt är att man betalar en avgift som bestäms av båtens längd min hyra ligger någon
stans runt 2.500 kronor i månaden tillkommer avgift för elen som jag förbrukar.



Fråga 6. Vad ser du att det är för fördelar med att bo på båt?

Svar 6: Fördelarna är känslan av frihet och att när man ska på semester eller flytta behöver man inte packa det är bara att
starta och åka. det är dessutom jävligt skönt att vaggas till sömns av vågorna.

Fråga 7. Kan du se något som gör det lite jobbigare att bo på båt än på land?

Svar 7: Det är egentligen ingen skillnad mot att bo i villa lite annorlunda typ av underhåll bara.
Men den ständiga jakten på sjönära bostadsrätter gör ju att man tätt som oftast blir bortkörd och att hitta ny plats är
inte det lättaste och det är dessutom inte tillåtet att bo på båt i dom flesta kommuner så man är tvungen att arrangera
en adress i land på något vis.
Fråga 8. Är det inte svårt att få bra bild på tvn i båten?

Svar 8: Vem har tid att titta på tv?
Men nej det är samma som för vilken husägare som helst det är närheten till sändaren och dom rent geografiska omständigheterna
som avgör.


Fråga 9. Men det måste kännas skönt på sommaren med ett flytande boende?

Svar 9: Människan har i alla tider dragits till vatten så det sitter i våra gener att vi njuter av utsikten och ljuden och lukterna
det är oslagbart.

Men om ni har några frågor till P.D så lämna en kommentar. Så kommer han att svara så fort han hinner.

4 kommentarer:

  1. Jag ser att inlägget har ett par månader på nacken men jag hoppas ändå på att få ett svar! =)

    Jag längtar tillbaka till kusten (uppvuxen på en ö som jag är) men kommer inte ha råd att lösa ett boende vid havet. Så varför inte bara sälja huset och köpa båt istället? Saken är den att jag har ingen direkt sjövana. Jag har åkt mycket båt och älskar att vara ute på sjön men jag har aldrig haft egen båt och varit ute själv.

    Om jag ska genomföra mina planer nästa år, hur ska jag då bäst förbereda mig tills dess? Vilken typ av båt passar en novis bäst? Vad ska jag tänka på?

    //Helena

    SvaraRadera
  2. Helena det du allra först bör tänka på är att ha en båtplats det framgår inte var någonstans du ämnar bosätta dig så förekomsten av kajplatser är rätt varierande.
    Sen vilken båttyp beror nog mest på dig själv och dina behov men ett minimum om man ska få plats att bo är välan 10 X 4 stål eller plast är nog att föredra eftersom det tenderar att bli lite fuktigt i träbåtar.
    MVH.PD.

    SvaraRadera
  3. hahaha klockrent, "jag dricker inte vatten, men katten gör det så...."

    SvaraRadera
  4. i vilka hamnar kan man bo året runt på sin båt i sthlm?

    SvaraRadera