söndag 10 januari 2010

En liten segelbåtstur

Det var någon gång i början på 2000 talet  som jag och några skulle leverans segla en frist 47.7a från Stockholm till Grytsvarv. Det började hur lugnt och trevligt som helst men det skulle komma att ändra på sig nästan så fort vi kom ut på lite öppnare vatten.


Men på vägen ut ur Stockholmskärgår så motor seglade vi för att ville lära känna båten lite innan vi enbart gick för segel. Och det passa de mig bra att inte segla helt och hållet till en början. Jag måste tillstå att jag inte är någon som är så värst mycket för segelbåtar. Men det har ju sin charm det med för en segelbåt beter sig på ett helt anat sätt i vattnet än vad en motorbåt gör. Och det är alltid kul och pröva på nya saker som det här med att fått tillfället segla med en så pass fin segelbåt är inget jag ångrar.

Men nu till baka till resan med First 47.7a .

När vi kommit ut en bit så tyckte vi det var dags att  gå i hamn för att vänta in fler soltimmar. För vi kände inte för att Segla nu när det höll på att skymma. Så nästa morgon var vi uppe mycket tidigare än vad som var nyttigt enligt mig i alla fall. Vill minnas att vi var klara för av färd vid fem tiden på morgonen. Jag vill ju inte säga att jag var road av att hissa segel så dags. Som ni säkert kan lista ut så var det dags att gå för en bart segel men det var bara att gilla läget och se glad ut. När vi väll fått upp seglen och fått segla i ungefär en timme så började det blåsa till en början så var det bara trevlig att båten rörde sig framåt. Och det Dröjde inte mycket längre innan vi hade 22 till 23 S/m som medel vind och i vind topparna var det upp mot 27 s/m. Och då tyckte jag det var mindre trevligt att vara ute till sjöss på en segelbåt. Jag vet inte varför jag tyckte var lite obehagligt då kan ju vara så att det var på grund av att jag inte är van att segla. Men det hela gick faktiskt hur bra som helst. Jag kom över det här med att det blåste och lutade så jag gick ner och la mig på en soffa för att vila i ett par minuter men det råkade bli flera timmar. Jag hasade mig upp på däck när vi bara hade en timmes seglats kvar på dagen. Följande morgon så körde vi för motor dit vi skulle det hade bara vart onödigt att hissa segel för en timmes tur tycket vi. 


Väll framme i vid Grytsvarv  så lämnade vi båten och tog oss till busshållplatsen för att ta en buss hem till Stockholm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar