måndag 18 januari 2010

Propeller

Jag skall här nedan försöka redogöra för hur jag anpassade en omc 50/hk propeller till en mercury 50/hk motor.
Problemet var att båten hade ett inbyggt trimplan i aktern för att snabbt kunna komma upp i plan med relativt liten motor.
Men med 50 hästkrafter på akterspegeln gick båten fortare än vad som var avsett från början och började därför uppföra
sig en smula obehagligt vart efter farten ökade.
Ju fortare det gick ju mer lyftes bakändan och nosen trycktes ned med påföljd att båten slingrade sig något oerhört och
tillslut resulterade i omkullkörning och så kan man inte ha det.
För att lyfta båtens nos kan man ändra lite på propellerns olika vinklar man kan exempelvis öka propellerns rake vilket innebär att man
gör propellerbladen mera bakåtlutande.
Man kan även öka greppet i propellern genom att i propellerns släppkant öka stigningen på den sista biten s:k cupp.
Och man kan även skåla bladen lite mer för att få ytterligare grepp i vattnet.
Så jag tog helt enkelt och gjorde alla tre sakerna för att få så mycket noslyft som möjligt.
För att kunna ge propellern så mycket rake som det bara gick utan att därför minska förmycket på diametern är det bra att utgå
ifrån en propeller som har större diameter än orginalet därav en propeller av omc.s fabrikat och för att kunna skåla propellern tillräckligt
utgår man ifrån ett ämne som har större stigning än orginalet eftersom stigningen minskar ju mer man skålar.
Man kan dock inte ändra hur mycket som helst utan att propellern spricker men om man vet vad man håller på med så ska man nog
klara en sådan operation.
Sen är det ju förstås bra om man har tillgång till erforderlig mätutrustning så att alla bladen blir lika dana men det har en propellersmed
och eftersom jag är det så var ju inte detta något problem.
Jag skall ju ärligt säga att det blir några provkörningar och efterföljande justeringar innan det är klart och nöjd det blir man ju aldrig efter som
man alltid vill åka lite fortare.

PD.

Här fick vi nu förklaringen på vad som hände med Blåvita farans propeller. Och prova inte den här operationen hemma om du inte är propellersmed.

Så jag tycker ni ska vända er till PropellerTrim 

Mvh Bloggskötaren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar