torsdag 7 januari 2010

Mer om båtbottnar

Jag kom på att jag hade glömt lite när det gäller båtbottnar. 

Det var när det gäller nya båtar som aldrig varit målade förut.
Då ska du tänka på att lägga mycket tid på under arbetet. för färgen 
fäster inte direkt på gelcoaten så det blir att slipa på den. Jag brukar 
själv använda mig av 120 papper. Och nu vill det till att man är rätt så 
försiktig det är ofta som gelcoten är tunnare på sina ställen för du vill 
inte gå igen om så plasten kommer fram för då får du mycket mer arbete
fram för dig. Men var extra försiktig vid alla steg på båt botten för där 
brukar det vara lättast att skada gelcoaten så själva plasten kommer fram.

Innan du börjar slipa på båten så tycker jag att du ska försöka luta båten
så du kan komma åt hela ena sidan utan att ha något som går upp på botten
bara för att det ska gå lättare och bli ett bättre resultat av jobbet du lägger 
ner. så först slipar du botten noga så att den inte blänker någon stans utan 
att den är matt.Sen ska du i alla fall måla på ett lager med grundfärg. och 
läsa på burken när du kan måla den vanliga färgen utan att slipa på botten.
Sen är det bara att måla på men botten färg ett par gånger. så den inte blir
flammig. Men måla inte på botten genom bottengenomföring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar